Alla som har en webbaserad verksamhet bör tillhandahålla en kundtjänst-service för sina kunder så att de enkelt kan ta kontakt om något skulle vara med deras produkt eller om de har några frågor.
I dagsläget startar allt fler företag med huvud basis på internet och många av dessa är webshopar som snabbt växer till framgångsrika företag. För dessa är det viktigt att snabbt anordna ett enkelt sätt för kunden att nå dem med frågor och eventuella klagomål så de flesta väljer att lansera e-postbaserade kundtjänstlösningar. Dock är det fortfarande många som föredrar telefon kontakt vilket gör det bra att överväga att skaffa IP-telefoni för företag vilket innebär mobila lösningar och utgör en bra möjlighet för att skapa en genuin kundtjänst via telefon. Fördelen med IP-telefoni är att den är baserad direkt i datorn och ofta är billigare att använda sig av än det vanliga telefonnätet samt berörs ej när telefonnätverket krånglar vilket gör att många företag väljer denna lösning både för kundtjänster och interna växlar.
Varför är det viktigt med kundtjänst?
En professionell kundtjänst är företagets ansikte utåt mot kunderna och kundernas direkta länk till företaget och därför är det viktigt att det är kompetent personal som bemannar kundtjänsten. Man skulle även kunna säga att det är kundtjänsten som skapar relationen mellan kund och företag vilket gör det ytterst viktigt att kundtjänstpersonalen har tillgång till goda möjligheter att kommunicera. Sålunda är det bästa tipset för ett företag att både använda sig av telefonservice och e-postmöjligheter för att på så vis täcka hela sin kundkrets behov av kommunikation med kundtjänst.
Vem ska ta hand om kundtjänsten?
Det absolut viktigaste är att separera kundtjänsten från växeln och istället ha två separata telefonnummer och separata medarbetare på områdena för att aldrig låta samma person söka båda uppgifter. Om en person ska ta hand om både kundtjänstärenden och samtidigt koppla vidare samtal till andra delar av företaget minskar samtidigt företagets finansiella lönsamhet eftersom att många samtal kommer att gå förlorade och i utsträckning även kunder. Så för att öka lönsamheten är det bäst om en helt avskild avdelning med erfarna kundtjänstmedarbetare sköter alla typer av kundtjänstärenden och att en separat växeltelefonist kopplar vidare de samtal som ska dit.