Det finns många saker att tänka på när man vill starta upp en e-handel som går med vinst. Dels nå till kunderna på ett smart sätt, men också att samtidigt skapa en korrekt kunddatabas. Här är några värdefulla tips.
Det finns många olika e-handelslösningar på marknaden att välja bland, men vissa är bättre än andra såklart. Till exempel hos företaget Webon.se kan man välja en lösning som både är modern och konkurrenskraftig, så läs mer hos WebOn om detta är något du är intresserad av. Men vad du inte ska glömma när du väl har din lösning på plats är att se till så du skapar en ordentlig kundkrets, och då är det viktigt att du även erbjuder en tillförlitlig kunddatabas. Och det är just vad Svensk Handels jurist Linda Leffler Olsson tipsar om i en artikel där hon delar sina 3 bästa tips. Vad hon skriver om där är om vikten av transparens och korrekt information, få samtycke till att spara personuppgifter och att ha rutiner för hur man hanterar ett återkallande av ett sådant samtycke, samt lite annat smått och gott. Sen finns såklart andra saker att tänka på när man vill göra sin e-handel framgångsrik, och det är kundupplevelsen vid leveransen av vad de beställt. Det är något som InternetWorld tipsar om enligt följande:
- Valmöjligheter – erbjud kunden att välja själv mellan fri frakt och kanske lite långsammare leverans, eller att denne får betala för snabbare frakt, att bara lova en luddig leverans är inte lika bra.
- Uppge leveranstid – var tydlig med när leveransen väntas komma, och om möjligheten finns bör du även låta kunden välja en passande dag eller tid.
- Fri retur i stället för fri frakt – som kund är det enklare att betala för frakten om man vet att man kanske skicka tillbaka en vara man inte är nöjd med gratis.
- Var tydlig med alla kostnader – se till att verkligen fokusera på att kunden ser och förstår alla kostnader som medföljer i dennes köp.
- Erbjud spårning – oavsett vilket fraktbolag du använder bör du se till så kunden kan följa sitt paket från att det skickats till att det hamnar på dennes utlämningsställe eller väntas dimpa ned i brevlådan.
- Kolla om kunden känt sig nöjd – det gör du genom att låta kunden få betygsätta både produkten och leveransen av den.
Lyckas du se till alla aspekter av leveransen och kundupplevelsen samtidigt som kunderna får shoppa från en lättförståelig plattform så har du alla verktyg som krävs för att skapa en bra grund för en lyckad e-handel.