Om du är anställd av ett e-handelsföretag för att jobba i kundtjänsten är det viktigt att du har en ergonomisk arbetsplats. Kroppen är inte byggd för stillasittande arbete och för ensidig belastning. För att undvika inflammationer och skador är det viktigt att försöka tänka förebyggande.
När du jobbar i kundtjänsten för ett e-handelsföretag sitter du förmodligen en hel del. Att jobba i en kundtjänst innebär inte sällan jobb framför en dator. När du sitter ner större delen av dagen och jobbar med en dator är ergonomin viktigt för att inte drabbas av olika belastningsskador. Armbågsbesvär är vanligt att få vid mycket kontorsarbete. Om du har fått en inflammation i armbågen eller drabbats av en belastningsskada finns det armbågsskydd för kompression att köpa för att lindra smärta. Ett armbågsskydd med kompression skapar ett tryck som ökar cirkulationen och minskar svullnad men det ger även en viss stabilitet. Det kan även användas i förebyggande syfte.
“Det finns ett starkt samband mellan belastningsbesvär och förhållandena i arbetsmiljön.” Läs mer här
Sitt bra framför datorn
Enformiga arbetsställningar innebär en belastning på kroppen. Det är när lederna i kroppen belastas på ett felaktigt sätt som skador kan uppstå. När kroppens muskler arbetar i en viss ställning under en längre period utan vila ökar även risken för en bestående arbetsskada. Det är därför viktigt att tänka på ergonomin när du sitter i kundtjänsten. Om du arbetar med muspekare och tangentbord är det viktigt att du arbetar på ett hållbart sätt. Kroppen är egentligen byggd för rörelse. Därför är det bra att ta korta rörelsepauser med jämna mellanrum för att inte sitta i en ställning för länge. Rörelse är extra viktigt för människor som jobbar i kontorsmiljö dagarna i ända år ut och år in.