E-handeln växer ständigt och slår hela tiden nya rekord oavsett konjunktur, och att ge sig in i den branschen kan vara väldigt lukrativt om man gör det på rätt sätt. Det finns många fördelar att ha en e-butik i stället för en fysisk butik, även om de som är lite konservativa kanske tänker att så inte är fallet när de funderar över saken. En av de större fördelarna är att du slipper kostnader för att ha en fysisk butik, vilket innebär lokalhyra, städning och en massa andra kostnader som du slipper om du i stället har en e-handel. Visst kan du fortfarande behöva ha ett lager för dina produkter, men utan den fysiska butiken blir det ändå betydligt billigare, och om man vänder sig till Lagerkompaniet blir även lagerkostnaderna väldigt billiga. Mindre kostnader för dig betyder lönsammare affärer.
En annan sak som är bra med en e-handel är tillgängligheten för kunderna. En fysisk butik kan vara svår att ta sig till om man bor i annan stad eller del av landet, man kanske missar öppettider eller liknande. En internetbutik har inga öppettider och den går att komma åt vart kunden än finns, så det är lätt att förstå varför det är så bra. En sak som är lite jobbig med e-handeln är väl just att man inte får personlig kontakt med sina kunder på samma sätt, men för den som inte är supersocial kanske det i vilket fall är skönare att få sina ordrar digitalt, och få packa och skicka varorna i lugn och ro. En annan nackdel kan vara att det är svårare med konkurrensen på internet, det kan finnas många e-handlare som säljer samma produkter som du. Vad du då kan göra är att se till att synas bättre än dina konkurrenter, kanske främst genom att marknadsföra dig på nätet och synas bra i sökmotorerna med hjälp av sökmotoroptimering! Det är ett väldigt lönsamt sätt att få fler kunder, för när du tänker på det, hur många söker inte efter en grej när de ska köpa den? Jo, rätt många.