I Sverige lägger företagen enorma pengar på marknadsföring varje år. På senare år har digital marknadsföring tagit en allt större del av marknadsföringsbudgeten. Därmed har även företagens hemsidor spelat en allt mer central roll för hur företagens marknadsföring upplevs av kunderna. Men hur väl tar företagen egentligen hand om all den trafik som de får in på hemsidorna? Och vad ska man tänka på för att få till en lönsam affär?
Konverteringsoptimering ligger just nu i ropet, men svenska företagare ligger flera år efter USA när det kommer till att omvandla (konvertera) den trafik som kommer in till hemsidan via olika marknadsföringskanaler. Genom att aktivt jobba med konverteringsoptimering så kan företagen omvandla fler besökare till kunder, vilket leder till att de kan öka sina intäkter, vilket innebär att marknadsföringen blir mer effektiv.
Våga ta hjälp
Du kan antingen göra konverteringsoptimeringen själv eller kontakta specialister som hjälper dig. Eftersom en framgångsrik konverteringsoptimering leder till ökade intäkter så får man tillbaka kostnaden för optimeringen väldigt fort, det kan därför vara ett bra alternativ att ta in extern hjälp. Ett bra exempel på en byrå som jobbar med konverteringsoptimering på ett mycket framgångsrikt sätt är Pineberry. Om du som företagare önskar göra det utan hjälp från utomstående experter är det viktigt att ha koll på ett antal grundläggande saker om konverteringsoptimering, som du kan läsa mer om här. Nedan följer ett antal råd som ger dig grundläggande kunskaper om konverteringsoptimering.
Konverteringsoptimeringens grunder
Här kommer några grundläggande råd kring konverteringsoptimering:
- Var självkritisk och öppen för förändring
Innan du bestämmer dig för att jobba med konverteringsoptimering så är det viktigt att du är beredd att göra vissa förändringar på din hemsida. Det är nödvändigt att du vågar vara självkritisk i ditt jobb med hemsidan. Ett annat bra råd är att du sätter dig in i besökarens situation samt använder dig av självkritiska frågor som t.ex. ”Syns min viktigaste produkt?” ”Är det lätt att genomföra ett köp?”
- Välj konverteringsmål
Innan du börjar göra förändringar på din sajt är det viktigt att du sätter upp konverteringsmål. Konverteringsmålen skulle kunna bestå i t.ex. antal köp, antal skickade kontaktformulär, antal offertförfrågningar. När du sedan AB-testar dina annonser så kan du se hur väl de uppsatta konverteringsmålen uppfylls.
- AB-testa dina förändringar
Ett bra sätt att se hur förändringarna på sajten ger någon effekt är att AB-testa de förändringar du gör på sajten. Det ger ett bra kvitto på om dina förändringar fått önskad effekt eller inte. Innan du genomför AB-testningen är det viktigt att sätta upp konverteringsmål för att på ett smidigt sätt mäta förändringen. Mer information om AB-testningens grunder hittar du här.