Mycket av dagens handel sker på internet, men varför då? Det korta svaret är dess fördelar för kunderna – så om du funderar på att starta en e-handel, se till att ha kundfokus!
Att starta en e-handel handlar mycket om att sätta kunden i fokus eftersom att detta ökar dina chanser att gå med vinst. Exempelvis skriver tidningen Internetworld om den nya trenden med ”köp-knappar” i sociala medier såsom hos Pinterest och Facebook vilket ska locka användarna till att köpa saker direkt när de ser produkten i sitt flöde. Detta innebär alltså att kunden inte behöver lämna sin öppnade app för att komma vidare till e-handlaren för köpa produkten som syns på bilden utan kan snabbt klicka hem produkten direkt. Så om du exempelvis säljer olika skor från populära tillverkare och vill utöka din verksamhet till internet kan det vara en god idé att haka på just denna trend – då breddar du din kundgrupp ytterligare och dina produkter syns på fler platser än bara i företags app eller dess hemsida. Men det finns dock en hel del fallgropar att akta sig för när man startar e-handel – speciellt om man vill lansera sin sajt på den internationella marknaden.
Lyckas med din e-handelsbutik
Att lyckas på nätet kräver en hel del. Till exempel ska du rikta fokus mot rätt kundgrupp, och då gäller det att veta vem det är som köper just den produkt du säljer. I exempelvis Sydkorea är det ”mobil-morsorna” som dominerar på onlinemarknaden då 14 av de 15 mest sålda produkterna inhandlas av just kvinnor och är saker som blöjor och barnmat, kvinnokläder och hygienartiklar bland annat, skriver tidningen Ny Teknik. Vilket alltså innebär att du måste identifiera vilken kundgrupp som lockas mest av just dina produkter och sedan rikta främsta fokus mot just den gruppen. Och vill du vara säker på att din e-handelsbutik blir en succé är det en klok idé att börja smått och arbeta dig utåt, såsom att föst fokusera på en viss stad, sedan ett län och sedan hela landet för att sedan överväga om det är en lyckad idé att expandera vidare. I Dagens Industri skriver man till exempel om hur det finns en mängd olika fallgropar för just den expanderande e-handeln att fastna i när man försöker slå sig ut på den globala marknaden. Bland annat tar man upp olika utmaningar som måste överkommas om man vill lyckas såsom hur olika betalningspreferenser såväl skapar risker som möjligheter och hur exempelvis den tyska kundgruppen kräver faktura alternativ som betalningsform med mera. Så innan du expanderar – tänk på följande:
- Analysera marknaden för att hitta din kundgrupp
- Börja med lokal e-handel och utvidga verksamheten långsamt
- Utvärdera den internationella marknaden noga innan du öppnar handeln till utlandet