Internet revolutionerar konsumtionen av många saker: inte bara av fysiska ting. Genom Spotify, och sajter som Bandcamp och Soundcloud, kan artister hitta en ny publik utan de fysiska begränsningar som det innebär att betala för att pressa upp skivor och sedan hoppas att någon köper dem.
Det går helt enkelt att få tillgång till så mycket mer, på många områden, genom endast några knapptryck, och det är internets förtjänst.
När så mycket mer blir tillgängligt kan det löna sig att hålla smalare titlar, med liten efterfrågan, i lager. Den som säljer böcker på nätet kan exempelvis köpa in ett exemplar vardera av 1000 olika obskyra diktsamlingar, och om e-handlaren lyckas sälja alla dessa, ja då har 1000 böcker sålts med profit. I en fysisk butik måste man alltid fundera över vilka titlar som lönar sig att ta in, hur man ska ställa böckerna så att kunderna hittar vad de söker, etc. I en webbshop med en bra sökfunktion kan man vara någorlunda säker på att kunder kommer att hitta precis vad de letar efter, förutsatt att det finns i lager.
Tjäna pengar på svansen
Detta fenomen, att det går att sälja få exemplar av ett stort antal saker, istället för ett stort antal av få saker, kallas den långa svansen. Efterfrågekurvan på sajter som Ebay och Amazon, som har ett oöverskådligt sortiment, har nämligen en tunn svans, som ser ut att fortsätta i all oändlighet.
Det är denna svans som en e-handlare kan kapitalisera på. Det har nämligen visat sig att det finns en efterfrågan på nästan allting, från handstickade skotska ylletröjor till sjutumssinglar med ukrainsk grindcore. Den som bygger en snygg sajt som erbjuder någonting av detta, eller något helt annat som efterfrågas lite varstans i världen, och lägger ned lite arbete på att få den synlig i sökmotorerna, kan visa sig ha hittat en guldgruva.